Česká národná banka udelila poradenskej spoločnosti OVB Allfinanz právoplatnú pokutu vo výške 5 miliónov korún (asi 184 843 eur). Pokuta bola udelená za uvádzanie klientov do omylu najmä pri predaji investičných životných poistení.
"OVB opakovane prezentovala klientom (spotrebiteľom) písomne alebo ústne investičné životné poistenie ako sporenie, sporiace produkty, resp. sporiace účty s tým, že ide o produkt, z ktorého je možné kedykoľvek vybrať vložené peňažné prostriedky, produkt s garantovaným či kladným zhodnotením vložených finančných prostriedkov, ktoré je možné a to vrátane zhodnotenia vybrať po 2 až 5 rokoch jeho trvania, prípadne ako produkt, pri ktorom je možné výšku vkladaných peňažných prostriedkov meniť a znižovať a peňažné prostriedky vyberať podľa potreby, bez toho aby ich súčasne upozornili najmä na to, že výška pôvodne dohodnutého poistného, resp. jeho zmena (zníženie) a skutočná dĺžka trvania zmluvy má, a to najmä v prvých rokoch trvania zmluvy, významný či zásadný vplyv na možnú výšku výberu finančných prostriedkov," uvádza sa v rozhodnutí Českej národnej banky.
Stanovisko OVB Allfinanz, a.s. k výsledku správneho konania ČNB
Česká národná banka informovala našu spoločnosť o udelení pokuty vo výške 5 mil. českých korún za nesprávnu prezentáciu investičného (kapitálového) životného poistenia.
Veľmi nás mrzí, že ČNB nezohľadnila celý rad argumentov, ktoré sme počas správneho konania týkajúceho sa sťažností klientov na uzavreté zmluvy v období 09/2010 – 02/2013, predložili. Ide však iba o jednu zo štyroch oblastí, ktoré boli v konaní preskúmané. V ostatných troch sme s našimi argumentmi uspeli.
Zaujímavé je, že viac ako polovica sťažností sa týkala zmlúv uzavretých našimi bývalými poradcami, ktorí prešli ku konkurencii alebo ukončili svoju činnosť. S niektorými dokonca vedieme súdne spory.
Je nutné dodať, že v tomto sledovanom období sme mali celkovo iba 0,2 % klientskych sťažností na 591 000 uzavretých klientskych zmlúv.
OVB Allfinanz, a.s. sa rozhodla, že bude rozhodnutie ČNB rešpektovať, aj keď vnímame väčšinu z posudzovaných sťažností ako súčasť konkurenčného boja.
Naša spoločnosť prijala od roku 2012 celý rad opatrení v rámci vnútorného kontrolného systému, ktoré ČNB požadovala. Naďalej sa do tohto systému vnútornej kontroly zavádzajú prísnejšie pravidlá. Navyše dlhodobo podporujeme iniciatívu vzniku registra zmlúv životného poistenia a poradcov, ktorí ich dojednávajú. Ten má slúžiť na identifikáciu systematického rušenia a prepoisťovania zmlúv. Vo vnútri firmy došlo tiež k radu personálnych zmien a to ako na pozíciách sprostredkovateľov, tak stredného i vrcholného manažmentu.
OVB Allfinanz, a.s. plne spolupracuje so zástupcami ČNB a naďalej koordinuje svoje kroky v tejto oblasti k maximálnej možnej spokojnosti národného regulátora.