5 najčastejších chýb pri prevádzkovaní kaviarne či reštaurácie: Vyhnite sa im!

, Advertoriál Foto: thinkstock;shutterstock

Z chýb iných si možno zobrať rovnako dobré ponaučenie ako z tých vlastných. A obyčajne to býva podstatne lacnejšie. Preto sme sa zamerali na najčastejšie omyly, ktorých sa dopúšťajú majitelia kaviarní, reštaurácií alebo hotelov. Niekedy z nevedomosti, inokedy z nedostatku skúseností alebo len z prílišného pohodlia a istoty. Vy sa im však môžete vyhnúť, stačí myslieť na niekoľko základných pravidiel.

Pri prerábke počítajte s rezervou
Či už pri zariaďovaní podniku, alebo pri menších či väčších rekonštrukciách robia majitelia prevádzok takú istú chybu ako majitelia bytov či domov. Podcenia čas i rozpočet. Zožeňte si preto stavebnú firmu a remeselníkov s referenciami. Malo by ísť o odborníkov, pre ktorých budete prioritou číslo jeden a ktorí dokážu dodržať termíny aj rozpočet. Známy známeho môže na prvý dojem vyvolávať pocit dôvery, avšak často takémuto vzťahu chýba profesionalita. Seriózna firma vám navyše pomôže aj ušetriť. Prerábky, ktoré plánujete robiť, už vykonávali nespočetne veľa ráz, a tak si dajte poradiť. Oplatí sa porozmýšľať aj nad zmenou pôvodných plánov, ak nový návrh dáva logiku.   

Ušite ceny na mieru
Mnohí podnikatelia v gastronómii a hotelierstve majú na stanovenie cien jednoduchý recept – obehajú si konkurenčné podniky v okolí a ich výšku prispôsobia iným. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako dobré riešenie a určite je užitočné mať prehľad o cenách konkurencie. Na druhej strane, týmto spôsobom sa môžete aj popáliť. Zabehané podniky totiž neraz mávajú od dodávateľov vysoké zľavy. Vy na ne ešte nemáte nárok a budete tak hneď od začiatku v neustálom mínuse. Alebo naopak, v oblasti, kde by ste mohli zabodovať nižšími sumami na jedálnom či nápojovom lístku, sa len zaradíte medzi drahé okolité podniky. Ceny šite aj podľa klientely – možno nimi istý druh ľudí prilákať, ale aj odradiť. 

Nezabudnite na poistenie
Žijeme v relatívne bezpečnej krajine, a možno si preto ľudia neuvedomujú, že aj malá nepríjemnosť môže mať dlhodobé následky. Zdanlivo nevinná škoda na vodovode dokáže vyradiť prevádzku na niekoľko dní, počas ktorých uniká majiteľovi značný zisk. Práve vodovodné škody sú pritom na Slovensku najčastejšou príčinou škôd na majetku. Škrt cez rozpočet môže spôsobiť aj počasie – napríklad silný vietor, ktorý sme nedávno zažili. Poistenie však nevyberajte unáhlene. Neurčité všeobecné poistenie vám v núdzi veľmi nepomôže. Dobrým riešením môže byť napríklad ProFi poistenie od Generali. Nielen preto, že je ušité na mieru práve pre hotely, reštaurácie a kaviarne, ale aj preto, že ponúka bezplatne až deväť druhov špeciálnych pripoistení. Vďaka nim si môžete poistiť detský kútik, terasu, jukebox či odložené veci hostí. V cene je dokonca aj pripoistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú salmonelózou a listeriózou. Jednoducho pokrýva každodenné riziká tohto druhu podnikania.
 

Dbajte na kvalitný personál
Viacero hotelierov či majiteľov kaviarní a reštaurácií necháva výber personálu či náhradu odchádzajúcich zamestnancov na poslednú chvíľu. Zvádza na to fakt, že v tejto oblasti je na trhu vždy mnoho nových ľudí. Výber narýchlo však môže narušiť chémiu vo fungujúcom tíme. Neoverený nováčik môže takisto pokaziť meno podniku pred zákazníkmi. Vždy si nechajte dosť času na pohovory aj na zaškolenie. Nezabúdajte, že práve vaši zamestnanci sú tvárou vášho podniku. Preto sa oplatí venovať viac času selekcii nového človeka ako výberu kávy či piva, ktoré budete ponúkať.

Nezaspite na vavrínoch
Túto chybu určite dobre poznáte aj ako zákazník. Máte obľúbenú reštauráciu, ktorú si neviete vynachváliť. Po niekoľkých návštevách si však všimnete, že podnik poľavil v kvalite, alebo vás jednoducho začne nudiť. Na prvú chybu je ľahší liek – spísať štandardy kvality a tie dodržovať každý deň tak dôsledne ako v ten prvý, otvárací. Druhý problém je zložitejší. V dnešnej vysoko konkurenčnej dobe nestačí dobrý produkt, veci treba neustále inovovať. Receptov je veľa – sezónne menu, akcie pre zákazníkov, drobné zmeny interiéru. Hlavne si v žiadnom prípade nemožno myslieť, že keď sa už raz úspech dostavil, nikdy neodíde. Kvalita a inovácia sú jeho jedinou zárukou.  

Tento článok sme pripravili v spolupráci s poisťovňou Generali.

Súvisiace články

Aktuálne správy