Zmráka sa nad leteckými spoločnosťami v Európe?

, HOR Foto: TASR/AP

Ďalšie aerolinky dolietali, v priebehu 6 mesiacov už tretia spoločnosť deklarovala platobnú neschopnosť a nechala svojich klientov v krajinách, kde ich doviezla na dovolenky. Britská dovolenková spoločnosť Monarch po viac ako 49 rokoch fungovania ukončila činnosť. Po spoločnostiach Alitalia a Airberlin sme videli neúspech tretieho hráča. Čo sa dá čakať v nasledujúcom období?

Aké sa dajú pomenovať príčiny neúspechu? Aké sú na trhu leteckej prepravy riziká?

Rozdrobenosť trhu
Prvým znakom európskeho leteckého trhu v súčasnosti je jeho rozdrobenosť. Podľa dostupných údajov lieta nad Európou zhruba 217 leteckých spoločností. Situácia v USA je viac konsolidovaná a o americký trh sa delí zhruba 100 hráčov. Top 4 leteckých spoločností v Európe má trhový podiel 49 % (Ryanair, Lufthansa, skupina IAG a Easyjet), v Spojených štátoch majú prví štyria podiel 70 % trhu. Európu čaká istotne obdobie konsolidácie a trh sa bude musieť očistiť o tie spoločnosti, ktoré svojou činnosťou nevedia dostatočne pokryť svoje náklady. Spoločnosti sa všemožne snažia zefektívniť svoju prevádzku, rôznymi opatreniami od elektronických lístkov, cez zhusťovanie sedadiel na palube až po zavádzanie poplatkov za rezerváciu sedadiel a za individuálne jedlo na palube. Modely fungovania klasických prepravcov sa zmiešavajú s nízko nákladovými modelmi (príplatky za batožinu, flexi tarify a podobne). Všetko s cieľom zlepšiť pomer nákladov a príjmov.

Obavy dovolenkárov
Ďalším faktorom, ktorý bude vyvolávať tlak na konsolidáciu v Európe je pokles dopytu po niektorých destináciách a presun voľných kapacít na ciele v Španielsku, Portugalsku a Taliansku. Obavy dovolenkárov o svoju bezpečnosť v krajinách severnej Afriky boli príčinou presunu dopytu a následne kapacít na ciele v západnom Stredomorí. V priebehu 2 rokov tak narástol počet voľných sedadiel do týchto destinácií o 16 miliónov ročne.

Pracovný trh
Mnohé spoločnosti zatiaľ dokážu profitovať z priaznivého vývoja cien paliva, z nízkych úrokov za pôžičky a nízkych nákladov na poskytnuté financovanie. Na druhej strane sa musia vyrovnať s rastom miezd, záväzkami voči ich vlastným penzijným plánom a s neflexibilnými podmienkami v legislatíve pracovného trhu.

Aerolinky s mínusovými prevádzkovými maržami, ako boli aj Alitalia a Airberlin sa majú čo obracať. Môžu sa ľahko stať ďalšími v poradí, ktoré svoje lietadlá budú musieť nechať na zemi. Niektoré môžu ťažiť zo spojenia s inými hráčmi, ale aj takáto podpora sa môže náhle skončiť, ako sa trpko presvedčili Airberlin v spojení s Etihadom a Monarch po ich prevzatí kapitálovou skupinou Greybull, ktorá od roku 2014 niekoľko krát musela do Monarchu dokladať kapitál. Bude zaujímavé sledovať napríklad nízkonakladovku Vueling, ktorá lieta s miernou mínusovou prevádzkovou maržou, patrí však do skupiny IAG. Tu s ňou kooperujú British Airways a Iberia. Ako dlho budú môcť dotovať stratovú prevádzku je otvorené. Je koexistencia klasických a nízko nákladových spoločností pod jednou strechou zmysluplná? Budeme sledovať, čo sa počas najbližších 12 mesiacov odohrá.

Medzičasom už vieme, že značka Airberlin zanikne ku 28. októbru a spoločnosť oznámila intenzívne rokovania s odbormi o možnostiach zachovania pracovných miest. Nie každý pracovník bude môcť počítať s miestom v nástupníckych spoločnostiach, ktoré zrejme vzniknú ako výsledok rozhovorov s Lufthansou a Easy Jetom. Ohrozených je tak až 1400 zamestnancov, najmä administratívnych síl a z pozemného personálu. Lufthansa prevezme veľkú časť insolventných aerolinek, 81 lietadiel a 3000 zamestnancov výmenou  za investíciu 1,5 miliardy eur. Podľa údajov z vlaňajška má však Air Berlin celkovo 121 lietadiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy