Sebeckosť víťazí nad sociálnym cítením: Technológie zneužívajú kreativitu na obohacovanie sa jednotlivcov

, quartz Foto: YT/DraperTV;endless;SITA/AP

Čím viac budeme postupovať v oblasti technológií, zlepšovať našu infraštruktúru, rozširovať globalizáciu a prinášať efektívnosť do ekonomického systému, tým intenzívnejšie budú globálne korporácie sústrediť svoje stratégie na konkurencieschopnosť, aby poslúžili tým najbohatším vrstvám.

Ak pracujete pre konvenčnú firmu, asi nebudete chcieť navrhnúť inteligentný telefón pre chudobných, kým nevyčerpáte možnosti trhu vrchných príjmových vrstiev. Navyše často sa len vytvorí lacnejšia verzia už existujúceho produktu, nie konkrétne riešenie na uspokojenie potrieb chudobných. Ale nemal by to byť len lacnejší, ale aj jednoduchší, modernizovateľný, vymeniteľný za ďalší model, mimoriadne trvanlivý a efektívny pri riešení potrieb chudobných ľudí.

Je zaujímavé poznamenať, že nové technológie sa nikdy neuvádzajú na trh v chudobnom segmente a následne sa neprispôsobujú trhom na vyššej úrovni. Je to vždy naopak. Výsledkom je veľká priepasť na trhu s technológiami, do ktorej spadli miliardy ľudí na celom svete.

Sila moderných technológií je úžasná, každý rok sú nové objavy. Technológie prinášajú nové úrovne rýchlosti a flexibility do odvetví ako je doprava, výroba, poľnohospodárstvo, zdravotná starostlivosť, ale predovšetkým do oblasti informačno-komunikačnej. Neexistuje však globálna vízia, ktorá by tieto zmeny presadzovala. Veľké inovácie sú navrhnuté a určené hlavne za účelom komerčného úspechu. Kreativita sa vyvíja v smere, v ktorom podnikatelia vidia potenciál trhu.

Technologický génius má vždy dve základné možnosti. Buď svoj čas a prácu sústredí na vytvorenie medicínskeho prelomu, ktorý dokáže zachrániť tisíce životov, alebo môže vyvinúť aplikáciu, ktorá umožní ľuďom poriadne sa zabaviť. Vo väčšine prípadov sa technologickí géniovia zameriavajú na produkt, ktorý má potenciál vytvoriť zisk rádovo v miliónoch dolárov. Zisk je Polárkou konvenčnej ekonómie. Jedinou značkou na ceste, ktorú sledujeme. Nikto neponúka iné značky, podľa ktorých by sa svet kolektívne dopracoval k požadovanému cieľu.

Bilióny dolárov sú ročne preinvestované do vývoja robotiky a umelej inteligencie na vojenské a komerčné účely, ale o vývoj aplikácií a technológií na prekonanie masívnych ľudských problémov sveta je záujem nepomerne menší. Sebecké osobné ciele sú pred cieľmi spoločnosti. Keď chýba technológiám akýkoľvek sociálny smer, pravdepodobne už tieto veľké príležitosti naše sebecké radary ani nedokážu zachytiť. Existuje však individuálne úsilie. V krajinách po celom svete už pracujú jednotlivci, manažéri spoločností, neziskové organizácie a zakladatelia sociálnych podnikov, ktorí vyvíjajú spôsoby, ako využívať technológie na dosiahnutie sociálnych výhod. Niektoré z výsledkov si zaslúžia pozornosť.

Jedným z príkladov je Endless, počítačová spoločnosť založená mladým kaliforňanom Mattom Daliom. Áno, je to syn Ray Dalia, úspešného tradera a zkladateľa najväčšieho hedžového fondu na svete. Matt Dalio sa zameral na univerzálny prístup k počítačom a internetu. Počítač je všestranný nástroj, ale väčšina ľudí na svete k nemu nemá prístup. Počítač je príliš drahý a bez pripojenia sú jeho možnosti obmedzené. Matt Dalio sa zameral na transformáciu životov chudobných, rozhodol sa k tomu využiť silu počítačov. Chcel navrhnúť nové modely desktopov a notebookov, ktoré by od základov zmenil tak, aby boli cenovo dostupné a praktické pre používateľov v rozvojovom svete vrátane ľudí s malým alebo žiadnym prístupom k elektrickému, či internetovému pripojeniu. Zameral sa na zníženie ceny počítača na 50 dolárov. Náklady na samotnú technológiu nepredstavovali najväčšiu výzvu. Dalio vedel, že rovnaké procesory, ktoré využívajú výkonné inteligentné telefóny, môže použiť aj v počítači, pričom klávesnica a myš môžu byť pridané za menej ako 10 dolárov. Väčšina ľudí má prístup k televízorom, ktoré môžu byť použité ako monitory.

Najväčším problémom bola ale konektivita. Na rozvíjajúcich sa trhoch priemerný on-line balík pripjenia obmedzený na poskytnutie len 300 megabajtov dát, zatiaľ čo priemerný používateľ PC spotrebuje každý mesiac 60 GB. To znamená, že bežný počítač je za týchto okolností úplne zbytočný. Dalio sa ale nevzdával.

Štúdiá preukázali že samotná komunikácia drahá nie je. Napríklad na zaslanie 100 000 tweetov postačí 300 MB dátový balíček. Skutočnou výzvou je sťahovanie informácií. Štatistiky však ukazujú, že spotrebujeme len zlomok toho, čo je v skutočnosti k dispozícii. Napríklad asi 80 % vyhľadávaní na Wikipedii sa zameriava len na 3 % jej obsahu. Z tohto následne vychádzal aj Dalio. Pochopil, že väčšina ľudí si vystačí aj s oveľa menšou kapacitou, než si myslí. Z praktického hľadiska je možné všetky obrázky a údaje z každej webovej stránky priemerného človeka, ktoré navštívil počas svojho celého života, komprimovať a umiestniť na jeden pevný disk počítača s kapacitou 2 TB. A čo to znamená? Že je možné poskytnúť jednotlivcovi všetky informácie, ktoré bude niekedy v živote potrebovať, aj bez pripojenia na internet. "Cieľom nie je mať všetko, ale ponúknuť každému takmer všetko," hovorí Matt Dalio.

Tajomstvo úžasnej sily lacného počítača je, že beží na operačnom systéme Linux s otvoreným zdrojovým kódom a je dodávaný s predinštalovanými 50 000 článkami z Wikipedie a viac ako stovkou aplikácií na vzdelávanie, prácu a zábavu. Takto získané dáta môžu byť použité off-line a aktualizované vždy, keď bude k dispozícii pripojenie na internet. Pridanou výhodou je, že deti, ktoré používajú lacné počítače, získajú prístup k takmer všetkým obrovským informačným zdrojom bez toho, aby boli vystavené riziku nekontrolovaného alebo neoprávneného používania internetu. Rodičia sa nemusia obávať, ako ich deti využívajú prístup na internet. Ale najpozoruhodnejšia je cena: len 79 dolárov. Cieľom je cenu ešte znížiť, na 50 dolárov alebo menej, ale aj aktuálna cena posúva hardvér na dosah mnohých z 4,4 miliardovej množiny ľudí, ktorí si predtým nemohli dovoliť takéto zariadenie.

Daliovo podnikanie má dve paralely. Jednou je konvenčná spoločnosť zameraná na zisk, zatiaľ čo druhá časť je sociálnym podnikom, ktorý poskytuje populáciám s nedostatočným vzdelaním možnosti vzdelávania, zdravotné a kreatívne služby, ku ktorým doteraz prístup nemali. Lacné počítače sa stali poprednou platformou v Indonézii a v juhovýchodnej Ázii. Ako štandard ich vybralo brazílske ministerstvo školstva a v nasledujúcich mesiacoch si ich za primárnu platformu zvolia aj viaceré krajiny Latinskej Ameriky. Daliov tím teraz vyvíja nástroje, ktoré dokážu vzdelávať akékoľvek dieťa nech je kdekoľvek vo svete. A zároveň im pomôcť, aby sa naučili kódovať, čo je ​​zručnosť, ktorú Dalio považuje za súčasť základnej gramotnosti budúcich generácií.

Vzhľadom na úžasný potenciál počítačov zmeniť svet, značka, ktorú si Matt Dalio vybral pre svoju spoločnosť, je veľmi nápaditá. Endless, príležitosti sú skutočne nekonečné. Technológie budú hrať rozhodujúcu úlohu v tom, aby nám pomohli vybudovať nový svet. Svet, ktorý hľadáme. Za predpokladu, že ich využijeme nielen na účely vytvárania individuálneho bohatstva alebo firemných ziskov, ale aj pre potreby celého ľudstva.

 

Uvedené je výťahom z knihy A World of Three Zeros: The New Economics of Zero Poverty, Zero Unemployment, and Zero Net Carbon Emissions autora Muhammada Yunusa, laureáta Nobelovej ceny za mier z roku 2006.

Súvisiace články

Aktuálne správy