Zdieľanie bicyklov: Pred rokom to bol hit, dnes nevracajú zálohu

, qz Foto: SITA/AP

Vzhľadom na mimoriadne nízke ceny, ktoré používatelia platia, obchodné modely používané firmami na zdieľanie bicyklov v dlhodobom horizonte viedli k pochybnostiam o ich udržateľnosti.

Približne 30 spoločností ponúka na čínskom trhu nejakú formu služby zdieľania bicyklov a konkurenčný priestor neustále lákal ďalších menších hráčov.

Čínske médiá tento týždeň oznámili, že Bluegogo, jeden z najväčších hráčov zdieľanej ekonomiky, je na tom nie práve najlepšie. Jeho vyradenie z hry by znamenalo, že čínskemu zdieľaniu bicyklov bude čoskoro dominovať jediná firma.

Spoločnosť Bluegogo bola založená v roku 2016 a podľa generálneho riaditeľa Li Ganga začínala s kapitálom 600 miliónov juanov (okolo 76,5 milióna eur). Zatiaľ, čo za konkurenciou vo financovaní zaostala zhruba o miliardu dolárov, považuje sa za tretiu najväčšiu na čínskom trhu. Po Mobike a Ofo. Len v prvej polovici tohto roka rozmiestnila po krajine 700 000 bicyklov.

Zdá sa, že firma smeruje ku krachu. Podľa čínskeho média The Paper už hlavné sídlo spoločnosti Bluegogo v Pekingu už začalo s prepúšťaním. Miestny tím má z pôvodných 40 zamestnancov už len okolo 10. Dodávateľ bicyklov pre Bluegogo sa pre Global Times vyjadril, že dlh spoločnosti sa vyšplhal na viac ako 10 miliónov juanov (1,28 milióna eur).

Podobne ako mnohé iné čínske spoločnosti na zdieľanie bicyklov, aj Bluegogo požaduje od užívateľov zaplatiť zálohu vo výške 100 juanov (asi 14 dolárov), aby mohli používať svoje bicykle, ktoré za každú polhodinu jazdy účtujú 0,5 juanov (0,06 eura). Záloha by mala byť vrátená v plnej výške, ale na sociálnej sieti Weibo rastie počet komentárov, kde sa ľudia sťažujú, že tieto peniaze späť nedostali. Iní sa sťažujú, že si bicykel nedokážu odomknúť. Jeden zo súčasných zamestnancov spoločnosti Bluegogo v Pekingu, ktorý požiadal o zachovanie anonymity, uviedol, že spoločnosť je stále aktívna, ale zamestnancami zostali znechutení. „Li Gang s nami nikdy priamo nekomunikoval, neposkytol nám informácie." Na otázku, čo je za nevracaním záloh, povedal, že má podozrenie, že je to kvôli finančným tlakom, zo strany tých, ktorí sa podieľali na financovaní spoločnosti.

Bluegogo je na podobnej ceste ako niekoľkých menších čínskych spoločností na zdieľanie bicyklov. V priebehu posledných šiestich mesiacov skončili najmenej tri, Wukong, 3vBike a Ding Ding. V októbri Bloomberg uviedol, že Ofo, podporovaný čínskym gigantom Alibabou a Didi, za ktorou stojí mediálny gigant Tencent, vstúpili do rozhovorov o možnej fúzii. Investor OFO Allen Zhu sa vyjadril, že obe spoločnosti majú asi spoločne 95 % trhu a boli by výnosné len vtedy, ak sa spoja. Existujú desiatky ďalších spoločností na zdieľanie bicyklov, ktoré dnes zapĺňajú ulice čínskych miest a mnohé z nich sú menšie ako Bluegogo. Ale ak je tretí najväčší hráč na kolenách, pravdepodobne budú nasledovať aj ďalší.

Súvisiace články

Aktuálne správy